من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

چیلر جذبی دو اثره، بهبود چیلر لیتیوم بروماید تک اثر است. انواع چیلرهای آبی دو اثره دارای ضریب کارایی بیشتر و استفاده بیشتر از انرژی ورودی هستند. اصول کار این چیلرهای جذبی دو اثره مانند تک اثره باقی می‌ماند اما با افزودن برخی اجزا به چرخه جذب بخار.

سرمایش چیلر جذبی با استفاده از انرژی سیستم افزایش می‌یابد که در غیر این صورت مانند چیلرهای صنعتی تک اثره هدر می‌رفت. برای تولید آب سرد در این چیلرهای دو اثره، آب به عنوان مبرد و لیتیوم برومید به عنوان جاذب در این چیلرهای آبی HVAC باقی می‌ماند. در مقایسه با چیلرهای جذبی تک اثر، چیلر جذب بخار دو اثره دارای مبدل حرارتی و ژنراتور/ متمرکز کننده اضافی است.

اصول عملکرد چیلر جذبی دو اثره

در چیلر جذبی دو اثره، چه در عملیات چیلر شعله مستقیم و چه غیر مستقیم، محلول ضعیف جذب کننده از طریق مبدل های حرارتی LT، میعانات و HT به ژنراتور HP پمپ می‌شود. با بخار کارکرده گرم می‌شود و به محلول میانی متمرکز می‌شود و بخار مبرد با دمای بالا تولید می‌شود. به جای بخار، گازهای خروجی داغ یا گرمای هدر رفته نیز ممکن است مانند چیلرهای جذبی مستقیم استفاده شود.

  • ژنراتور LP و فرآیند مبدل HT در عملکرد چیلر جذبی دو اثره

در مرحله بعدی عملیات چیلر، محلول میانی از طریق مبدل حرارتی HT در تبادل گرما با محلول ضعیفی که از لوله‌های چیلر عبور می کند، وارد ژنراتور LP می‌شود. محلول میانی در ژنراتور LP توسط بخار مبرد از ژنراتور HP گرم می‌شود و به محلول قوی متمرکز می‌شود و بخار مبرد را در همان زمان آزاد می‌کند.

  • فرآیند مبدل حرارتی LT در عملکرد چیلر جذبی دو اثره

محلول قوی از فضای لوله بیرونی مبدل حرارتی LT عبور می‌کند، وارد جاذب چیلر می‌شود و گرما را از جاذب به محلول ضعیف منتقل می‌کند. در جاذب محلول قوی دوباره بخار مبرد را جذب می‌کند.

  • فرآیند کندانسور در عملکرد چیلر جذبی دو اثره

بخار مبرد از ژنراتور HP در ژنراتور LP متراکم می‌شود و میعان تشکیل می‌دهد که از طریق دریچه گاز وارد کندانسور چیلر می‌شود. بخار مبرد تشکیل شده در ژنراتور LP به سمت کندانسور جریان می‌یابد و میعانات را نیز تشکیل می‌دهد.

  • فرآیند اواپراتور، پمپ مبرد و جاذب در عملکرد چیلر جذبی دو اثره

در ادامه اصول عملکرد چیلر جذبی دو اثره در دما و فشار معمولی آب در دمای 212 درجه فارنهایت به جوش می‌آید اما با کاهش فشار به اندازه کافی زیر فشار اتمسفر، دمای جوش نیز کاهش می‌یابد. در اواپراتور چیلرهای جذبی (تک و دو اثره) از همین روش استفاده می‌شود.

این دو قسمت از میعانات مبرد از طریق لوله U به داخل محفظه فلاش چیلر جریان می‌یابد. قسمتی از آب مبرد به صورت فلش زده می‌شود و بخار تشکیل می‌شود که به داخل محفظه جذب مجدد در انتهای جاذب جریان می‌یابد، در حالی که قسمت دیگری از آب مبرد خنک می‌شود و وارد تشت مبرد اواپراتور می‌شود.

مبرد چیلر از تشت مبرد اواپراتور برای اثر تبرید بر روی لوله های اواپراتور پمپ می‌شود و با جذب گرمای آب سرد که در لوله ها جریان دارد تبخیر می‌شود و بخار تشکیل می‌دهد.

بخار مبرد تولید شده وارد جاذب چیلر می‌شود و توسط محلول قوی در جاذب جذب می‌شود. آب سرد خنک شده و به سیستم چیلر HVAC و تجهیزات صنعتی مشتری باز می‌گردد. محلول قوی با جذب بخار مبرد در جاذب و جذب بخار مبرد فلاش شده در محفظه جذب مجدد رقیق می‌شود.

  • پمپ محلول در عملکرد چیلر جذبی دو اثره

سپس محلول ضعیف توسط پمپ محلول برای تغلیظ به ژنراتور HP و LP منتقل می‌شود. گرمای تولید شده توسط آب سرد به جو منتقل می‌شود. این روند ادامه می‌یابد و اثر تبرید چیلر تکرار می‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.